Voor in een hoek van de kamer wil een klant een aansprekend kastmodel. Wij ontwerpen een kast met een strakke opbouw. Door het weglaten van enkele elementen uit die opbouw ontstaat een nieuw en verrassend beeld. De combinatie van kersen en esdoorn draagt bij aan het levendige beeld. We kiezen ervoor om de ‘gaten’ zwart te kleuren. Dat benadrukt het ‘ontbreken’ .

Bij het zagen en schaven van hout voor een meubel zorgen we altijd voor een extra stuk van de goede dikte om de machines mee in te stellen. Dat geldt o.a. voor het ‘draaien’ van de pennen, het frezen van de groeven voor de panelen en het boren van de gaten voor de potscharnieren.

De kwaliteit van een meubel wordt bepaald door vele factoren. Een van activiteiten die veel tijd vraagt is het schuren. Strakke hoeken en krasvrije oppervlakken dragen in belangrijke mate bij aan de uitstraling van het eindresultaat.

Deze kast heeft een eigenzinnige verwijzing naar klassieke lijstwerk. De hoorn-vormen zijn opgebouwd uit kersen en esdoorn. Ze worden op een speciale manier op de cirkelzaag hol gezaagd!!

Hier ziet u dat ook een strijkijzer tot het gereedschap van de meubelmaker behoort. Want als er een deuk in het hout is gekomen, stomen wij die er weer uit met een natte doek en een strijkijzer. Door het ingebrachte vocht zwelt het samengedrukte hout plaatselijk weer op… en zie, de deuk verdwijnt.

Achter de gekoppelde deur links zitten drie laden. Hier zijn we bezig met de verbindingen voor de laden. Om het eens in het vakjargon te zeggen: Hier worden de ‘nesten’ tussen de ‘huizen’ schoongehakt met een beitel. Straks moeten de ‘zwaluwstaarten’ precies in die nesten tussen de huizen passen…

Als alle onderdelen klaar zijn, moeten de deuren ‘gesteld’ worden. Dit kan omdat de gebruikte potscharnieren in drie richtingen instelbaar zijn. Vanzelfsprekend is het belangrijk dat de deuren in een vlak liggen. Ook moeten de (echte en schijnbare) naden tussen de deurelementen gelijk zijn. Dit is een secuur werkje dat de nodige tijd vraagt. Maar het zijn dit soort details dat de kwaliteit van een meubel bepaalt. Het verdient dus alle aandacht.

Op deze foto kun je zien dat de kast zich door het open ‘expo-vak’ wat naar links keert. Een kleine spot laat een kunstobject prachtig uitkomen tegen het zwart. In de loop van de tijd zal het kersen steeds warmer van kleur worden. Daarmee wordt de kast steeds mooier.
Het is altijd weer een mooi moment als je een eindfoto vergelijkt met een ontwerptekening… een klein avontuur is weer ten einde. Eerst bestond er alleen iets in je hoofd, toen kwamen er schetsen en daarna een definitief ontwerp. En dan, na de nodige inspanningen, is daar het eindresultaat. Het is deze verwondering die het ‘maakproces’ zo boeiend houdt.
